معماری حبابی

Bubble architecture چیست ؟

در بیان ارشیتکتچر«حباب،ارشیتکت  هواست: سازه بادی که با عضو نازکی پوشیده شده و در حفره های ساختمان جای گرفته و سراسر سازه از بالا تا پایین را پوشانده است؛ حباب ها فضای نرمی را در داخل و سازه ی سختی را در خارج به وجود آورده اند که سبب شده فضای موجود و فضای جدید با یکدیگر ترکیب شوند.».ایده ی حباب ها الهام بخش کاربرد خلاقانه ی مصالح بوده تا محیطهای Bubble architecture که تا به حال از لحاظ سازه ای طراحی نشده و یا فاقد کیفیت تجربی هستند.

تاریخچه Bubble architecture

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستین سازه المپیک در آتن توسط فیزیکدان لرد کلوین- چیزی که کلوین از خود پرسید این بود که اقتصادی ترین روش برای تقسیم کردن فضا به سلولهای مساوی چیست تا کمترین سطح در بین آن ها ایجاد شود. کلوین چنین راه حلی را ارایه کرد که سلول ها بایستی همانند حبابهای صابون دارای اشکال چهارده ضلعی باشند. این روش به مدت چهارده سال بهینه ترین روش برای تقسیم بندی فضا در Bubble architecture بود. سپس در سال ۱۹۹۳، دنیس وایر و رابرت پلان نرم افزاری را اختراع کردند که جایگزین نظریه کلوین شد. سه چهارم سازه در نظریه وایر و رابرت چهارده ضلعی در حالی که باقی دوازده ضعلی اند. یک دهه بعد این نظریه در ساخت استودیوم ورزشی ملی پکن اجرا شد که در سال ۲۰۰۶ در المپیک پکن «مکعب آبی» نامیده شد با زیربنای ۷۰۰۰۰ مترمربعی،۱۷۰۰۰ تماشاگر را در خود جای داد.

آثار برتر Bubble architecture جهان

چنین چالش هایی سبب استفاده از سازه های ژئودوزی شده است.
اما پر کردن فضاها بین شش ضلعی ها موضوعی برای ساخت در معماری حبابBubble architectureئوراتیلن استفاده کردند

تا منفذهای سازه را ببندند.
این نوع مصالح نه تنها سبک است بلکه نور خورشید بیشتری از آن عبور کرده.
و چون دو لایه است هوا در بین لایه ها محبوس شده و عایق حرارتی مناسبی است.
-مکعب آبی ( مرکز ملی آبی پکن)
-پروژه ایدن، نیکولاش گریمشاو
-موزه هیرشورن در مرکز واشنگتن دی سی
-استفاده از این سیستم حبابی به یک پوشش غشایی مهارشده به وسیله شبکه ای از کابل ها رسید.

در آثار معمار فرای اتو به طور مثال غرفه آلمان غربی در اکسپوی مونترال ۱۹۶۷.

ویژگی های Bubble architecture

نیاز به کاربرد مصالح جدید و ابزارهای طراحی بالقوه درBubble architecture به طور مثال اتیلن تترا فلوئوراتیلن (ای تی اف ای).ورود حداکثر نور به فضای داخلی.استفاده از گیاهان.سازه فضایی به نحوی طراحی شده که دهانه های وسیع را پوشش دهد و حبابها از بالشتک های ۰.۲ میلی متری ساخته شده اند که میزان نور و عایق حرارتی را در فضای داخلی بهینه ساخته است.استفاده از سازه های ژئودوزی.پوشش حفره ها از جنس مصالحی دو لایه است که هوا محبوس و عایق حرارتی مناسبی است.

جایگاه و نقش Bubble architecture در آرشیتکتچرمعاصر

سازه ارگانیک و آزاد Bubble architecture به ظاهر معماری شهری امروز جذابیت و آرامش خاصی خواهد بخشید. زیرا از طبیعت الهام گرفته است به طور مثال حباب ها از برخورد آب دریا با صخره به وجود می آیند و یا بر روی سطح شن های ساحل پخش می شوند. به طور مثال، در حال حاضر آسمانخراش حبابی با ایده شهرهای عمودی ارایه شده که از طبیعت و نظریه کلوین الهام گرفته است. از لحاظ سازه ای دارای مشخصه هایی نظیر مقاوم بودن در برابر باد است و همچنین فضاهایی با استفاده بهینه از نور آفتاب، تهویه طبیعی و عملکردهای چندمنظوره ای را در ارتفاع شکل داده است.

 

 
ایران ارشیتکت کار سازه ,bubble ,architecture ,استفاده ,فضای ,کلوین ,bubble architecture ,عایق حرارتی ,حرارتی مناسبی ,فضای داخلی ,الهام گرفته ,عایق حرارتی مناسبی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

طراحی سایت حمیدیان دانلود برای شما روستای بیدسکان راهنما سئو وب پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان ورزش محلی افغانستان ردیاب بهترین برنامه های موبایلی